Loose parts in een dansvoorstelling?!
Goele Van Dijck is oprichtster, danser en performer bij Dansgezelschap Nat Gras. Ze maakt dansvoorstellingen op maat van het jonge publiek voor families en scholen. In het kader van deze voorstellingen ontwerpt ze zintuiglijke speelplaatsen, waarin kinderen en hun begeleiders kunnen spelen, ontdekken en ervaren. Zo ontdekte ze de mogelijkheden van loose parts en ging ze zich er steeds meer in verdiepen. We stelden haar enkele vragen over haar ervaringen met loose parts.
Hoe bied je loose parts aan en wat zijn je aandachtspunten?
“Ik begrijp je vraag… een dansvoorstelling en loose parts? Jawel. Bij onze voorstelling MuurtjeMuurtje bijvoorbeeld gebruikten we loose parts zowel voor, tijdens als na de voorstelling. Voor aanvang van de voorstelling kon het publiek onze kleine, opgestelde installaties met materialen bezoeken. Tijdens de voorstelling werden ze gehanteerd door de dansers en na de voorstelling kon het publiek met de materialen spelen. We merkten dat het publiek, naast het experimenteren, ook stukken uit de voorstelling ging naspelen….”
“Bij ons laatste project Expo-Oh pakken we het anders aan. Hier komt het publiek naar een expo kijken maar …. weet men niet dat er zich 4 performers onder de bezoekers bevinden. Door allerlei acties zetten ze – zonder woorden – het publiek aan tot stapelen, leggen, bouwen en verbouwen. Zo vervagen gaandeweg de regels die bij een tentoonstelling gangbaar zijn en is, voor het publiek het goed en wel beseft, wat ze zien of horen ook weer verdwenen.”
Waar hou je rekening mee bij de keuze van materialen?
“Naast veiligheid is het beeldende aspect voor ons natuurlijk ook belangrijk. Niet dat het ‘mooie’ materialen moeten zijn, ze moeten wel visueel interessant zijn. Dit kan zijn door de kleur, de vorm of het soort materiaal waarvan ze gemaakt zijn.
Voor Expo-Oh gingen we ook expliciet op zoek naar materialen die muzikaal interessant zijn. Hebben ze een mooie klank? En dan volgt meteen ook de vraag: is het materiaal sterk genoeg als er lang en hard op geklopt,… wordt? Dit heeft ons in ons vooronderzoek heel wat glasscherven opgebracht!”
Op welke manier stimuleren loose parts de creativiteit, het spelplezier,… van kinderen en ouders?
“Materialen die in grote hoeveelheid, op een uitnodigende manier aangeboden worden, nodigen uit tot creativiteit en spelplezier. Daarnaast is een voorstelling of de interventie van performers een extra troef om het spel ook spannend, grappig,… te maken en aan de gang te houden.
Uitdagende materialen (denk aan balancerende stoelen, tollende spiegels,…) en de interventies van de performers zorgen er voor dat ouders, die in eerste instantie het liefst aan de kant willen observeren, toch gaan meedoen. En een papa die nog niet naar huis wil terwijl kinderen en vrouw hem aanporren om te stoppen met spelen, is voor ons een teken dat het werkt!”
Foto's: Anna Van Gampelaere en Paulien Verlackt
Goele Van Dijck is oprichtster, danser en performer bij Dansgezelschap Nat Gras. Ze maakt dansvoorstellingen op maat van het jonge publiek voor families en scholen. In het kader van deze voorstellingen ontwerpt ze zintuiglijke speelplaatsen, waarin kinderen en hun begeleiders kunnen spelen, ontdekken en ervaren. Zo ontdekte ze de mogelijkheden van loose parts en ging ze zich er steeds meer in verdiepen. We stelden haar enkele vragen over haar ervaringen met loose parts.
Hoe bied je loose parts aan en wat zijn je aandachtspunten?
“Ik begrijp je vraag… een dansvoorstelling en loose parts? Jawel. Bij onze voorstelling MuurtjeMuurtje bijvoorbeeld gebruikten we loose parts zowel voor, tijdens als na de voorstelling. Voor aanvang van de voorstelling kon het publiek onze kleine, opgestelde installaties met materialen bezoeken. Tijdens de voorstelling werden ze gehanteerd door de dansers en na de voorstelling kon het publiek met de materialen spelen. We merkten dat het publiek, naast het experimenteren, ook stukken uit de voorstelling ging naspelen….”
“Bij ons laatste project Expo-Oh pakken we het anders aan. Hier komt het publiek naar een expo kijken maar …. weet men niet dat er zich 4 performers onder de bezoekers bevinden. Door allerlei acties zetten ze – zonder woorden – het publiek aan tot stapelen, leggen, bouwen en verbouwen. Zo vervagen gaandeweg de regels die bij een tentoonstelling gangbaar zijn en is, voor het publiek het goed en wel beseft, wat ze zien of horen ook weer verdwenen.”
Waar hou je rekening mee bij de keuze van materialen?
“Naast veiligheid is het beeldende aspect voor ons natuurlijk ook belangrijk. Niet dat het ‘mooie’ materialen moeten zijn, ze moeten wel visueel interessant zijn. Dit kan zijn door de kleur, de vorm of het soort materiaal waarvan ze gemaakt zijn.
Voor Expo-Oh gingen we ook expliciet op zoek naar materialen die muzikaal interessant zijn. Hebben ze een mooie klank? En dan volgt meteen ook de vraag: is het materiaal sterk genoeg als er lang en hard op geklopt,… wordt? Dit heeft ons in ons vooronderzoek heel wat glasscherven opgebracht!”
Op welke manier stimuleren loose parts de creativiteit, het spelplezier,… van kinderen en ouders?
“Materialen die in grote hoeveelheid, op een uitnodigende manier aangeboden worden, nodigen uit tot creativiteit en spelplezier. Daarnaast is een voorstelling of de interventie van performers een extra troef om het spel ook spannend, grappig,… te maken en aan de gang te houden.
Uitdagende materialen (denk aan balancerende stoelen, tollende spiegels,…) en de interventies van de performers zorgen er voor dat ouders, die in eerste instantie het liefst aan de kant willen observeren, toch gaan meedoen. En een papa die nog niet naar huis wil terwijl kinderen en vrouw hem aanporren om te stoppen met spelen, is voor ons een teken dat het werkt!”
Foto's: Anna Van Gampelaere en Paulien Verlackt
Bij POER, een net gestarte ervaringsgerichte school in Heule bij Kortrijk, is het spelen met loose parts een sterke basis van de schoolwerking. Coördinator Jeska vertelt hoe het begon, wat de meerwaarde is en waar ze nog van droomt.
Beleef het loose parts congres mee: samen ontdekken, spelen en uitwisselen!