Pop up adventure play
Pop-Up Adventure Play is een Britse organisatie die vertrekt vanuit het idee dat de beste herinneringen aan onze kindertijd vaak de simpelste zijn, bijvoorbeeld spelen in de modder of in een boom klimmen. Via pop-up speelmomenten maken ze dit toegankelijk maken voor alle kinderen.
Een pop-up vindt sporadisch plaats op een locatie in de buurt, zoals een park, een schoolspeelplaats of een gemeenschapscentrum. De pop-up komt naar die plaatsen die vrij toegankelijk zijn voor kinderen.
Via een oproep wordt de pop-up aangekondigd bij de buurtbewoners. Playworkers komen ter plaatse en brengen een basisvoorraad loose parts mee en de buurtbewoners vullen aan met eigen materialen. Het gaat om allerlei open einde en huishoudelijke materialen, zoals kartonnen dozen, emmers, borstels, textiel, tape, touw etc. Voor een bepaalde tijd, bv. een namiddag, is de pop-up ‘geopend’. Na afloop worden alle materialen opgeruimd en is de ruimte opnieuw leeg.
De pop-up is vrij toegankelijk en iedereen kan er vrij in en uit lopen. Het is een plek waar vrijheid en kindgestuurd spelen centraal staan. Ieder kind, ongeacht zijn leeftijd en mogelijkheden, is welkom in de pop-up. Ook ouders zijn welkom, want de pop-up is een plaats waar kinderen en ouders samen kunnen spelen. Er kan ook ruimte zijn voor meer avontuurlijk en risicovol spelen.
De sfeer die je creëert in een pop-up is even belangrijk als de materialen die je meebrengt.
Suzanna Law, Playworker bij Pop-Up Adventure Play
Essentieel daarbij is het vertrouwen dat je aan kinderen geeft om hun eigen ding te doen met de materialen. Als kinderen dit vertrouwen voelen, ervaren ze meer vrijheid om het spelen op hun eigen manier in te vullen. Dit model biedt alle voordelen van loose parts play in een concept dat gemakkelijk door buurten zélf op te zetten is en zo toegankelijk wordt voor kinderen uit de buurt.
Wie doet mee?
Bekijk foto's van een pop-up of download de toolkit om zelf zo'n event te organiseren.
Pop-Up Adventure Play is een Britse organisatie die vertrekt vanuit het idee dat de beste herinneringen aan onze kindertijd vaak de simpelste zijn, bijvoorbeeld spelen in de modder of in een boom klimmen. Via pop-up speelmomenten maken ze dit toegankelijk maken voor alle kinderen.
Een pop-up vindt sporadisch plaats op een locatie in de buurt, zoals een park, een schoolspeelplaats of een gemeenschapscentrum. De pop-up komt naar die plaatsen die vrij toegankelijk zijn voor kinderen.
Via een oproep wordt de pop-up aangekondigd bij de buurtbewoners. Playworkers komen ter plaatse en brengen een basisvoorraad loose parts mee en de buurtbewoners vullen aan met eigen materialen. Het gaat om allerlei open einde en huishoudelijke materialen, zoals kartonnen dozen, emmers, borstels, textiel, tape, touw etc. Voor een bepaalde tijd, bv. een namiddag, is de pop-up ‘geopend’. Na afloop worden alle materialen opgeruimd en is de ruimte opnieuw leeg.
De pop-up is vrij toegankelijk en iedereen kan er vrij in en uit lopen. Het is een plek waar vrijheid en kindgestuurd spelen centraal staan. Ieder kind, ongeacht zijn leeftijd en mogelijkheden, is welkom in de pop-up. Ook ouders zijn welkom, want de pop-up is een plaats waar kinderen en ouders samen kunnen spelen. Er kan ook ruimte zijn voor meer avontuurlijk en risicovol spelen.
De sfeer die je creëert in een pop-up is even belangrijk als de materialen die je meebrengt.
Suzanna Law, Playworker bij Pop-Up Adventure Play
Essentieel daarbij is het vertrouwen dat je aan kinderen geeft om hun eigen ding te doen met de materialen. Als kinderen dit vertrouwen voelen, ervaren ze meer vrijheid om het spelen op hun eigen manier in te vullen. Dit model biedt alle voordelen van loose parts play in een concept dat gemakkelijk door buurten zélf op te zetten is en zo toegankelijk wordt voor kinderen uit de buurt.
Wie doet mee?
Bekijk foto's van een pop-up of download de toolkit om zelf zo'n event te organiseren.
Beleef het loose parts congres mee: samen ontdekken, spelen en uitwisselen!
Goele Van Dijck is oprichtster, danser en performer bij Dansgezelschap Nat Gras. Ze maakt dansvoorstellingen op maat van het jonge publiek voor families en scholen. In het kader van deze voorstellingen ontwerpt ze zintuiglijke speelplaatsen, waarin kinderen en hun begeleiders kunnen spelen, ontdekken en ervaren. Zo ontdekte ze de mogelijkheden van loose parts en ging ze zich er steeds meer in verdiepen. We stelden haar enkele vragen over haar ervaringen met loose parts.