Spelen met loose parts is waardevol voor kinderen
Zelfgestuurd spelen is essentieel voor kinderen. Met loose parts leren ze dat als het ware opnieuw: eerst wat onwennig en na verloop van tijd wordt het evident. Wist je dat zelfgestuurd spelen heel wat leerkansen heeft voor kinderen?
Meer uitdaging en creatief denken
Kinderen worden uitgedaagd om problemen op te lossen en en zetten hun creativiteit in. Kinderen leren op andere manieren naar een materiaal kijken: niet vanuit de wat dat materiaal is maar wel vanuit wat je met dat materiaal kan doen of waartoe het kan dienen.
- Experimenteren staat centraal. “Wat als…” en uitproberen is de kern van spelen met loose parts. Trail en error is de basis die kinderen betrokken houdt. Wat zou er gebeuren als …. ik die buis van de helling laat glijden?
- Loose parts geven kinderen de kans om uitdagingen te creëren tijdens het spelen. Hoe kan ik tussen de twee stapels autobanden een stevige brug maken? Doordat loose parts niet gemaakt zijn om ineen te passen of geen handleiding hebben, stimuleren ze probleemoplossend denken. Net zoals echte uitvinders gaan ze op zoek naar wat ze met het materiaal kunnen doen.
Kortom: Speelmateriaal waar je maar 1 ding mee kan doen, daar kan je ook maar 1 ding mee leren. Speelmateriaal dat eindeloze mogelijkheden heeft: Daar kan je eindeloos veel dingen mee spelen, en dus ook leren.
Kinderen zijn meer in beweging
Loose parts play zorgt ervoor dat kinderen meer fysiek actief zijn. Doordat het materiaal zo uitnodigend is, bewegen kinderen meer.
Loose parts zijn genderneutraal
In tegenstelling tot klassiek speelgoed zijn loose parts zijn genderneutraal. Geen specifieke kleuren of thema’s die eerder jongens of meisjes aantrekken. Loose parts hebben een open einde en spelen in op de échte interesse van kinderen.
Loose parts zijn nooit te makkelijk of te moeilijk.
Wat kinderen ermee doen past bij hun ontwikkeling op dat moment, net omdat ze er zelf invulling aan geven. Eén soort materiaal krijgt zo bij elk kind, op elk leeftijd en bij elk ontwikkelingsniveau een eigen invulling. Op die manier spelen kinderen van elke leeftijd met dezelfde loose parts. En vallen eventuele beperkingen die kinderen hebben ook gewoon weg.
Kinderen spelen meer met verschillende leeftijden
Loose parts zijn voor elke leeftijd toegankelijk. Bijgevolg spelen verschillende leeftijden dus ook samen. Kinderen spelen vaker met kinderen van een andere leeftijd meespelen dan zonder loose parts play.
Loose parts stimuleren kinderen om samen te werken
En dat is vooral zo als er grote loose parts voorhanden zijn. Samen denken over wat je gaat maken, samen materiaal verplaatsen en je eigen ruimte creëren. Spelen met loose parts is oefenen in communicatie en onderhandelen.
Dit is niet de focus van kinderen terwijl ze opgaan in het spel, dan staat speelplezier centraal. Maar deze argumenten kunnen handig zijn om ouders, beleid en partnerorganisaties te overtuigen van het spelen met loose parts, die hebben soms meer nodig dan het argument dat het voor kinderen dé max is om zo te spelen.
Waar wil jij graag over communiceren als je het hebt over loose parts play?
Zelfgestuurd spelen is essentieel voor kinderen. Met loose parts leren ze dat als het ware opnieuw: eerst wat onwennig en na verloop van tijd wordt het evident. Wist je dat zelfgestuurd spelen heel wat leerkansen heeft voor kinderen?
Meer uitdaging en creatief denken
Kinderen worden uitgedaagd om problemen op te lossen en en zetten hun creativiteit in. Kinderen leren op andere manieren naar een materiaal kijken: niet vanuit de wat dat materiaal is maar wel vanuit wat je met dat materiaal kan doen of waartoe het kan dienen.
- Experimenteren staat centraal. “Wat als…” en uitproberen is de kern van spelen met loose parts. Trail en error is de basis die kinderen betrokken houdt. Wat zou er gebeuren als …. ik die buis van de helling laat glijden?
- Loose parts geven kinderen de kans om uitdagingen te creëren tijdens het spelen. Hoe kan ik tussen de twee stapels autobanden een stevige brug maken? Doordat loose parts niet gemaakt zijn om ineen te passen of geen handleiding hebben, stimuleren ze probleemoplossend denken. Net zoals echte uitvinders gaan ze op zoek naar wat ze met het materiaal kunnen doen.
Kortom: Speelmateriaal waar je maar 1 ding mee kan doen, daar kan je ook maar 1 ding mee leren. Speelmateriaal dat eindeloze mogelijkheden heeft: Daar kan je eindeloos veel dingen mee spelen, en dus ook leren.
Kinderen zijn meer in beweging
Loose parts play zorgt ervoor dat kinderen meer fysiek actief zijn. Doordat het materiaal zo uitnodigend is, bewegen kinderen meer.
Loose parts zijn genderneutraal
In tegenstelling tot klassiek speelgoed zijn loose parts zijn genderneutraal. Geen specifieke kleuren of thema’s die eerder jongens of meisjes aantrekken. Loose parts hebben een open einde en spelen in op de échte interesse van kinderen.
Loose parts zijn nooit te makkelijk of te moeilijk.
Wat kinderen ermee doen past bij hun ontwikkeling op dat moment, net omdat ze er zelf invulling aan geven. Eén soort materiaal krijgt zo bij elk kind, op elk leeftijd en bij elk ontwikkelingsniveau een eigen invulling. Op die manier spelen kinderen van elke leeftijd met dezelfde loose parts. En vallen eventuele beperkingen die kinderen hebben ook gewoon weg.
Kinderen spelen meer met verschillende leeftijden
Loose parts zijn voor elke leeftijd toegankelijk. Bijgevolg spelen verschillende leeftijden dus ook samen. Kinderen spelen vaker met kinderen van een andere leeftijd meespelen dan zonder loose parts play.
Loose parts stimuleren kinderen om samen te werken
En dat is vooral zo als er grote loose parts voorhanden zijn. Samen denken over wat je gaat maken, samen materiaal verplaatsen en je eigen ruimte creëren. Spelen met loose parts is oefenen in communicatie en onderhandelen.
Dit is niet de focus van kinderen terwijl ze opgaan in het spel, dan staat speelplezier centraal. Maar deze argumenten kunnen handig zijn om ouders, beleid en partnerorganisaties te overtuigen van het spelen met loose parts, die hebben soms meer nodig dan het argument dat het voor kinderen dé max is om zo te spelen.
Waar wil jij graag over communiceren als je het hebt over loose parts play?
Bij POER, een net gestarte ervaringsgerichte school in Heule bij Kortrijk, is het spelen met loose parts een sterke basis van de schoolwerking. Coördinator Jeska vertelt hoe het begon, wat de meerwaarde is en waar ze nog van droomt.
Beleef het loose parts congres mee: samen ontdekken, spelen en uitwisselen!