Bij POER, een net gestarte ervaringsgerichte school in Heule bij Kortrijk, is het spelen met loose parts een sterke basis van de schoolwerking. Coördinator Jeska vertelt hoe het begon, wat de meerwaarde is en waar ze nog van droomt.
Beleef het loose parts congres mee: samen ontdekken, spelen en uitwisselen!
We organiseerden niet één, maar wel twee loose parts congressen. Hoe het was? Dat zie, voel en lees je hier. We verzamelden de beste quotes en foto's.
...en hoe je ermee kan omgaan. Spelen met loose parts kan een heleboel rommel opleveren en wijkt af van het beeld dat mensen hebben van je werking. Soms zijn het de begeleiders zelf die twijfelen, soms de ouders die met een opmerking komen en misschien zien de buren vanuit de verte dat er bij jullie op een andere manier gespeeld wordt.
Weet je wat het populairste speelmateriaal ter wereld is? ... een stok!
Goele Van Dijck is oprichtster, danser en performer bij Dansgezelschap Nat Gras. Ze maakt dansvoorstellingen op maat van het jonge publiek voor families en scholen. In het kader van deze voorstellingen ontwerpt ze zintuiglijke speelplaatsen, waarin kinderen en hun begeleiders kunnen spelen, ontdekken en ervaren. Zo ontdekte ze de mogelijkheden van loose parts en ging ze zich er steeds meer in verdiepen. We stelden haar enkele vragen over haar ervaringen met loose parts.
Onlangs mocht mijn zoontje samen met enkele andere kinderen de ‘loose parts’ van Speelmakers uittesten. Een speelkist, box en ton boordevol met loose parts werden uitgestald in een lege loods, waarna er een tiental kinderen van 1 tot 10 jaar op losgelaten werden die de volledige vrijheid kregen om op ontdekking te gaan.
Enerzijds zitten er in loose parts play heel veel speelkansen, daar ben je alvast van overtuigd. Anderzijds kan je ook veel risico's zien. Risico's in de materialen zelf, of in wat de kinderen er allemaal mee kunnen doen. Hoe schat je de risico's in, terwijl je ook nog ruimte laat voor uitdaging?
Keer in je gedachten terug naar de tijd waarin je zelf kind was. Waarmee speelde je toen? Welke speelmaterialen maakten je nieuwsgierig? Met welke materialen kon je uren plezier beleven?
Loose parts zijn losse speelmaterialen met een open einde. Ze komen uit de natuur of uit de ‘echte’ wereld. Denk aan een plastic buis, touw, een grote blauwe ton, een fietsband, boomschijven enzovoort. Maar wat maakt een voorwerp nu precies een 'loose part'?
Waarom zou je nog een kant-en-klare glijbaan kopen als je van enkele palletten en een plank een glijbaan maakt? En later weer een kamp of een wip?
Loose parts play gaat in eerste instantie over spelen. Maar automatisch komt daar ook leren bij. Spelen met loose parts geeft heel wat inzichten over hoe kinderen op een betrokken manier tot leren komen.
In 1966 organiseert Simon Nicholson een vak aan de Universiteit van Californië. In de ‘Design 12 course’ kregen studenten de opdracht om speelomgevingen te ontwerpen die de creativiteit van kinderen zouden verhogen. Bijzonder aan de opleiding was dat kinderen uitgenodigd werden om de gemaakte speelomgevingen te testen en te beoordelen.
Kinderen spelen in het hier en nu. Loose parts zorgen voor een intensere beleving van dat spelen en verhogen de kans op betrokkenheid, voor elk kind.
Loose parts play heeft een meerwaarde voor de kinderen, dat is duidelijk. Ook voor je organisatie zijn er veel voordelen. Kom ze mee ontdekken en kies waar jij (meer) voor wil gaan!
Zelfgestuurd spelen is essentieel voor kinderen. Met loose parts leren ze dat als het ware opnieuw: eerst wat onwennig en na verloop van tijd wordt het evident. Wist je dat zelfgestuurd spelen heel wat leerkansen heeft voor kinderen?
Ik had als kind één grote liefde: het bouwen van dammen en kampen. Hoe groter hoe liever.