"Nieuwsgierigheid brengt kinderen samen"
Dorien König werkt als leerkracht van groep 7 & 8 bij Montessorischool Rhenen. Hier spelen ze nu ruim een jaar met loose parts op het schoolplein tijdens buitenspeeltijd. “Deze manier van spelen werkt verbindend,” vertelt zij enthousiast. “Ik zie kinderen van alle leeftijden samen spelen. Ook kinderen die niet per se vrienden zijn. Nieuwsgierigheid brengt hen samen.”
“Kinderen hebben een natuurlijke behoefte om te spelen en dingen uit te proberen. Het spelen met loose parts past hier heel goed bij. Je hoeft niet heel vaardig te zijn in iets, zoals bij voetbal. Maar klooien met touwen en buizen of een hut bouwen, kan iedereen. Iemand heeft een leuk idee en andere kinderen spelen daarop in. Het gaat om creativiteit en deze materialen nodigen daartoe uit. Taal, IQ of afkomst is dan ineens niet meer relevant. Voor mij is dat de grote winst van spelen met losse materialen op ons schoolplein.”
Past bij onze visie
“Daarnaast past het ook nog eens mooi bij onze visie als Montessorischool. We geven kinderen een duidelijke rol en verantwoordelijkheid, van het maken van afspraken tot het zorgdragen voor de materialen. Die taakgerichtheid en eigenaarschap passen bij onze school. De kinderen zijn altijd blij als ze met de materialen aan de slag mogen. Vooral de flexibele slangen, kartonnen buizen, touwen en alles wat maar wieltjes heeft zijn populair.”
Zorg voor duidelijke randvoorwaarden
“Als team helpt het ons dat we de randvoorwaarden scherp hebben, zoals een duidelijke opbergplek in ons schuurtje, kinderen die helpen bij het opbergen en opruimen en dat we heldere afspraken hebben over het gebruik. Uiteraard gaan er ook wel eens materialen stuk. Die moeten dan vervangen worden, dat kost tijd om te regelen. Daar moet je wel rekening mee houden. Soms doen we een oproep aan ouders, die zijn eigenlijk altijd enthousiast om te helpen. Naast de reguliere buitenspeelmomenten creëren we nu ook vaker extra speelmomenten met de loose parts, vooral nu het zonnetje weer schijnt!”
Dorien König werkt als leerkracht van groep 7 & 8 bij Montessorischool Rhenen. Hier spelen ze nu ruim een jaar met loose parts op het schoolplein tijdens buitenspeeltijd. “Deze manier van spelen werkt verbindend,” vertelt zij enthousiast. “Ik zie kinderen van alle leeftijden samen spelen. Ook kinderen die niet per se vrienden zijn. Nieuwsgierigheid brengt hen samen.”
“Kinderen hebben een natuurlijke behoefte om te spelen en dingen uit te proberen. Het spelen met loose parts past hier heel goed bij. Je hoeft niet heel vaardig te zijn in iets, zoals bij voetbal. Maar klooien met touwen en buizen of een hut bouwen, kan iedereen. Iemand heeft een leuk idee en andere kinderen spelen daarop in. Het gaat om creativiteit en deze materialen nodigen daartoe uit. Taal, IQ of afkomst is dan ineens niet meer relevant. Voor mij is dat de grote winst van spelen met losse materialen op ons schoolplein.”
Past bij onze visie
“Daarnaast past het ook nog eens mooi bij onze visie als Montessorischool. We geven kinderen een duidelijke rol en verantwoordelijkheid, van het maken van afspraken tot het zorgdragen voor de materialen. Die taakgerichtheid en eigenaarschap passen bij onze school. De kinderen zijn altijd blij als ze met de materialen aan de slag mogen. Vooral de flexibele slangen, kartonnen buizen, touwen en alles wat maar wieltjes heeft zijn populair.”
Zorg voor duidelijke randvoorwaarden
“Als team helpt het ons dat we de randvoorwaarden scherp hebben, zoals een duidelijke opbergplek in ons schuurtje, kinderen die helpen bij het opbergen en opruimen en dat we heldere afspraken hebben over het gebruik. Uiteraard gaan er ook wel eens materialen stuk. Die moeten dan vervangen worden, dat kost tijd om te regelen. Daar moet je wel rekening mee houden. Soms doen we een oproep aan ouders, die zijn eigenlijk altijd enthousiast om te helpen. Naast de reguliere buitenspeelmomenten creëren we nu ook vaker extra speelmomenten met de loose parts, vooral nu het zonnetje weer schijnt!”
Bij POER, een net gestarte ervaringsgerichte school in Heule bij Kortrijk, is het spelen met loose parts een sterke basis van de schoolwerking. Coördinator Jeska vertelt hoe het begon, wat de meerwaarde is en waar ze nog van droomt.
Heb je het webinar dit voorjaar gemist? We nemen je graag mee in ons verhaal! We vertellen je op een uurtje wat loose parts play is, tonen foto's en video's uit de praktijk én zetten je aan het denken over wat dit voor jouw locatie kan beteken. Schrijf je nu in!