ALLES OVER
LOOSE PARTS PLAY.
We duiken in de geschiedenis en filosofie, geven je tips om aan de slag te gaan en vertellen je de boeiendste praktijkverhalen.
Ontdek het hoe en waarom van loose parts play!
Bij POER, een net gestarte ervaringsgerichte school in Heule bij Kortrijk, is het spelen met loose parts een sterke basis van de schoolwerking. Coördinator Jeska vertelt hoe het begon, wat de meerwaarde is en waar ze nog van droomt.
Heb je het webinar dit voorjaar gemist? We nemen je graag mee in ons verhaal! We vertellen je op een uurtje wat loose parts play is, tonen foto's en video's uit de praktijk én zetten je aan het denken over wat dit voor jouw locatie kan beteken. Schrijf je nu in!
Dorien König werkt als leerkracht van groep 7 & 8 bij Montessorischool Rhenen. Hier spelen ze nu ruim een jaar met loose parts op het schoolplein tijdens buitenspeeltijd. “Deze manier van spelen werkt verbindend,” vertelt zij enthousiast. “Ik zie kinderen van alle leeftijden samen spelen. Ook kinderen die niet per se vrienden zijn. Nieuwsgierigheid brengt hen samen.”
Bij MPI Sterrenbos in Roeselare startte STEM-leerkracht Ilse Vanryckegem met loose parts play op de speelplaatsen. Ze gebruikt een praktisch systeem van blauwe tonnen en zorgt zo op vier speelplekken in een school met veel verschillende kinderen voor heel wat extra speelwaarde. Ilse vertelt hoe het begon, hoe het loopt en waar ze nog van droomt.
In 2024 krijgen we voor 'spelen met loose parts' - van afval tot speelmateriaal' steun van de provincie Oost-Vlaanderen, vanuit de dienst klimaatgezonde economie. Dé kans om onze loose parts pakketten een sterke basis te geven en dit vernieuwende speelconcept verder uit te bouwen.
Als ouder, leerkracht of begeleider hebben we het vaak moeilijk met kinderen die oorlogje spelen, met speelgoedwapens in de weer zijn of anderen vormen van ‘speelvechten’. We voelen er ons oncomfortabel bij. Onze speelvrienden van Hop-Up schreven er een artikel over!
Beleef het loose parts congres mee: samen ontdekken, spelen en uitwisselen!
We organiseerden niet één, maar wel twee loose parts congressen. Hoe het was? Dat zie, voel en lees je hier. We verzamelden de beste quotes en foto's.
...en hoe je ermee kan omgaan. Spelen met loose parts kan een heleboel rommel opleveren en wijkt af van het beeld dat mensen hebben van je werking. Soms zijn het de begeleiders zelf die twijfelen, soms de ouders die met een opmerking komen en misschien zien de buren vanuit de verte dat er bij jullie op een andere manier gespeeld wordt.
Loose parts verzamelen kan een hele uitdaging zijn! We helpen je op weg met concrete tips en meer dan 100 afbeeldingen, van autostuur tot zand.
Weet je wat het populairste speelmateriaal ter wereld is? ... een stok!
Loose parts op de speelplaats: hoe organiseer je dat? De Palster is een basisschool in Moerbeke. Enkele jaren geleden startten ze met loose parts play en sindsdien gaan ze er volop voor! Leerkracht Tine Poppe vertelt:
De voorbije zomer experimenteerde de zomerschool van Malle met de loose parts-kist. Tijdens een voorbereidende vorming ontdekten de begeleiders zelf de mogelijkheden van het speelmateriaal. Er werd beslist om de box aan te bieden tijdens het vrije tijdsaanbod in de namiddag.
Bij Kikoen in Olen staat sinds deze zomer een zelf-ontwikkelde speelbox vol loose parts. Kinderbegeleidster Els zag het webinar rond spelen met loose parts en was meteen geprikkeld om te beginnen! Els vertelt:
Goele Van Dijck is oprichtster, danser en performer bij Dansgezelschap Nat Gras. Ze maakt dansvoorstellingen op maat van het jonge publiek voor families en scholen. In het kader van deze voorstellingen ontwerpt ze zintuiglijke speelplaatsen, waarin kinderen en hun begeleiders kunnen spelen, ontdekken en ervaren. Zo ontdekte ze de mogelijkheden van loose parts en ging ze zich er steeds meer in verdiepen. We stelden haar enkele vragen over haar ervaringen met loose parts.
Onlangs mocht mijn zoontje samen met enkele andere kinderen de ‘loose parts’ van Speelmakers uittesten. Een speelkist, box en ton boordevol met loose parts werden uitgestald in een lege loods, waarna er een tiental kinderen van 1 tot 10 jaar op losgelaten werden die de volledige vrijheid kregen om op ontdekking te gaan.
Enerzijds zitten er in loose parts play heel veel speelkansen, daar ben je alvast van overtuigd. Anderzijds kan je ook veel risico's zien. Risico's in de materialen zelf, of in wat de kinderen er allemaal mee kunnen doen. Hoe schat je de risico's in, terwijl je ook nog ruimte laat voor uitdaging?
Loose parts zijn ook leuk voor de jongste kinderen. Met eenvoudig speelmateriaal verhoog je de speelkansen. Materiaal nodigt de kinderen uit om op ontdekking te gaan en de buitenruimte op een andere manier te bekijken. Het is leuk om te werken met grote materialen, omdat die voor kinderen uitdagend zijn om zelf te verplaatsen en te manipuleren.
Loose parts zijn losse speelmaterialen met een open einde. Ze komen uit de natuur of uit de ‘echte’ wereld. Denk aan een plastic buis, touw, een grote blauwe ton, een fietsband, boomschijven enzovoort. Maar wat maakt een voorwerp nu precies een 'loose part'?
Keer in je gedachten terug naar de tijd waarin je zelf kind was. Waarmee speelde je toen? Welke speelmaterialen maakten je nieuwsgierig? Met welke materialen kon je uren plezier beleven?
Pop-Up Adventure Play is een Britse organisatie die vertrekt vanuit het idee dat de beste herinneringen aan onze kindertijd vaak de simpelste zijn, bijvoorbeeld spelen in de modder of in een boom klimmen. Via pop-up speelmomenten maken ze dit toegankelijk maken voor alle kinderen.
De Scrapstore Playpod is een container gevuld met Loose Parts en bespeelbare afvalmaterialen. Het is een concept dat op scholen gebruikt wordt om speelkansen te bieden tijdens de speeltijden. Aan de start van de speeltijden gaat de container open en kunnen kinderen er materialen nemen om mee te spelen. Aan het einde van de speeltijd wordt alles opnieuw opgeborgen in de container.
Waarom zou je nog een kant-en-klare glijbaan kopen als je van enkele palletten en een plank een glijbaan maakt? En later weer een kamp of een wip?
Loose parts play gaat in eerste instantie over spelen. Maar automatisch komt daar ook leren bij. Spelen met loose parts geeft heel wat inzichten over hoe kinderen op een betrokken manier tot leren komen.
Starten met loose parts kan heel klein. We geven je 7 concrete tips om vandaag nog te starten!
In 1966 organiseert Simon Nicholson een vak aan de Universiteit van Californië. In de ‘Design 12 course’ kregen studenten de opdracht om speelomgevingen te ontwerpen die de creativiteit van kinderen zouden verhogen. Bijzonder aan de opleiding was dat kinderen uitgenodigd werden om de gemaakte speelomgevingen te testen en te beoordelen.
Kinderen spelen in het hier en nu. Loose parts zorgen voor een intensere beleving van dat spelen en verhogen de kans op betrokkenheid, voor elk kind.
Loose parts play heeft een meerwaarde voor de kinderen, dat is duidelijk. Ook voor je organisatie zijn er veel voordelen. Kom ze mee ontdekken en kies waar jij (meer) voor wil gaan!
Zelfgestuurd spelen is essentieel voor kinderen. Met loose parts leren ze dat als het ware opnieuw: eerst wat onwennig en na verloop van tijd wordt het evident. Wist je dat zelfgestuurd spelen heel wat leerkansen heeft voor kinderen?
Ik had als kind één grote liefde: het bouwen van dammen en kampen. Hoe groter hoe liever.